Leveransvillkor
Lehtovouri Oy – Allmänna villkor 2/2022
Giltighetsordning för kontraktshandlingar
1. Avtal med bilagor och/eller orderbekräftelse
2. Lehtovuori Oy:s allmänna leveransvillkor
3. Allmänna villkor för köp och leverans av byggprodukter (RYHT 2000)
Tillämpningsområde
Dessa försäljnings- och leveransvillkor gäller för erbjudanden som lämnats, beställningar som mottagits och/eller avtal som ingåtts av Lehtovuori Oy (Säljaren) gällande försäljning och/eller leverans av varor eller tjänster (Produkter) till kunder (Köpare/Prenumerant) i Finland, såvida inte parterna separat skriftligen har avtalat annat. Ett leveransavtal anses alltid ingått enligt dessa villkor när Säljaren skriftligen har bekräftat Köparens beställning, även om Köparen tillhandahåller Säljaren dess köpvillkor eller hänvisar till dem i beställningen eller i annat sammanhang, utan att Säljaren uttryckligen behöver invända mot tillämpningen av Köparens köpvillkor. Säljaren förbehåller sig rätten att göra ändringar i produkterna och produktkatalogen utan separat meddelande. En beställning som görs av kunden blir bindande för Säljaren endast om, och endast i den utsträckning som Säljaren, efter eget gottfinnande, separat skriftligen har bekräftat beställningen.
Avtal och avtalsslutande
Ett avtal ingås när kunden muntligt eller skriftligen anger att de accepterar erbjudandet. Ett avtal avser alla typer av försäljnings-, köp- eller leveransavtal som ingås mellan säljaren och kunden, oavsett om det sker muntligt eller skriftligt, inklusive per telefon eller e-post, genom att skicka en beställning och/eller orderbekräftelse eller genom att ingå ett separat skriftligt avtal.
Kunddata och dess användning
Vi lagrar endast obligatorisk kundinformation för att möjliggöra kundservice och säkerställa smidiga transaktioner. Vi lagrar bland annat följande information i vårt kundregister: namn, företag, e-postadress, telefonnummer och adress. Vi förbehåller oss rätten att använda informationen i eftermarknadsföring, såvida inte kunden skriftligen anger annat. Beträffande leveranser lagrar vi nödvändig fakturerings- och leveransinformation, samt vilka produkter som har levererats och till vem för att kunna övervaka garantivillkoren. Vi förbehåller oss även rätten att fotografera produkterna på leveransplatserna och använda bilderna och platsen i vår marknadsföring. Läs registreringsbeskrivningen.
Pris
Priset för produkterna och leveranserna är det pris som bekräftats i orderbekräftelsen vid varje given tidpunkt. Erbjudandets pris gäller endast under den period som anges i erbjudandet eller i högst 1 månad från dagen för erbjudandets avlämnande. Om säljaren har lämnat ett nytt erbjudande gäller priset enligt det senaste erbjudandet. Om kostnaderna för tillverkningen av produkterna har förändrats väsentligt efter att erbjudandet lämnades, har säljaren rätt att höja priset genom att skicka ett nytt erbjudande till köparen innan det tidigare erbjudandet accepteras och orderbekräftelsen skickas.
Orderändringar och leverans
Säljaren ska tillställa kunden en skriftlig orderbekräftelse för de beställda produkterna. Eventuella ändringar i beställningen ska meddelas omedelbart, dock senast 7 dagar efter att orderbekräftelsen skickats. Om en bekräftad beställning ändras av kunden efter dessa 7 dagar har säljaren rätt att kräva ytterligare ersättning för uppkomna kostnader och ska meddela köparen om beloppet för den ytterligare ersättningen och den nya leveranstiden. Om beställningen inte kan levereras vid den planerade tiden av skäl som kan hänföras till kunden, har säljaren rätt att debitera ytterligare kostnader som uppstår för lagring och transport av produkterna.
Äganderätt
Säljaren behåller äganderätten till produkterna tills betalning för produkterna och leverans har erlagts i sin helhet till säljarens konto. Om kunden inte betalar köpeskillingen inom den avtalade tiden har säljaren rätt att debitera den dröjsmålsränta som anges i räntelagen från förfallodagen till betalningsdagen, samt andra kostnader som uppstår på grund av förseningen. Om betalning inte har erlagts trots skriftlig begäran eller om det finns skälig anledning att betvivla kundens betalningsförmåga, och kunden inte kan ställa nödvändig säkerhet för att säkra betalningen, får säljaren förbjuda leverans, montering eller installation av varorna till kundens plats och, på kundens bekostnad, avlägsna de till kunden sålda produkterna från dennes besittning.
Köparens skyldigheter
Köparen är skyldig att inspektera leveransen omedelbart vid ankomst. Eventuella skador som uppstår under transporten ska registreras på fraktsedeln. Eventuella leveransbrister eller produktfel ska rapporteras vid uppackning, dock senast 7 dagar efter mottagandet av produkterna.
Risken för skada övergår till Köparen när varorna har överlämnats till Köparen, till det företag som utför installationsarbetet av produkten eller till en oberoende transportör för transport i enlighet med avtalet, om inte annat anges i leveransklausulen i orderbekräftelsen. Om varorna inte har överlämnats i tid på grund av försening från Köparens sida, övergår risken för skada till Köparen när Säljaren har gjort vad som åligger honom enligt orderbekräftelsen för att möjliggöra överlämnandet. I sådant fall övergår ansvaret för att försäkra varorna till Köparen.
Köparen ska se till att dess underleverantörer och experter utför sina uppgifter professionellt och i enlighet med överenskomna tidsplaner. Köparen ansvarar även för att vägen som leder till lossningsplatsen är framkomlig, att byggarbetsplatsens vägar är i sådant skick att avtalad transportutrustning kan röra sig på dem utan hinder, och att lossningsplatsen är i gott skick.
Om Säljaren eller dennes partner erbjuder installation av produkterna är Köparen eller Kunden skyldig att se till att installationsplatsen är klar enligt överenskommelse och att onödiga föremål avlägsnas från installationsplatsen. Om installationen inte lyckas av skäl som kan hänföras till Köparen eller Kunden har Säljaren eller dennes underleverantör rätt att kräva ersättning för de merkostnader som uppstått.
Dokument och rättigheter
Alla ritningar och tekniska dokument som krävs för montering och idrifttagning av produkterna, och som säljaren tillhandahåller köparen före eller efter avtalets ingående, förblir den person som tillhandahåller dokumentet. Köparen får inte använda, reproducera, duplicera eller tillhandahålla dem eller lämna information om dem till tredje part utan säljarens skriftliga medgivande. Dokumenten ska återlämnas på säljarens begäran. Vardera parten ansvarar för riktigheten av de planer och dokument som den tillhandahåller och den information som de är baserade på, samt för att de överenskomna tidsplanerna följs.
Ansvar för fel och utelämnanden
Säljaren ansvarar för alla fel i varorna som fanns i varorna när risken för skada övergick till köparen, även om felet först visar sig efter en rimlig tid efter att risken för skada har övergått. Köparen kan inte åberopa ett fel i varorna om köparen inte underrättar säljaren om felet inom rimlig tid efter att felet upptäcktes eller efter att felet borde ha upptäckts vid inspektion av varorna inom rimlig tid. Säljaren ansvarar inte för fel som orsakas av att den konstruktion eller plattform på vilken den av säljaren levererade produkten ska installeras inte är konstruerad eller tillverkad i enlighet med god design-, konstruktions- eller installationssed, inte heller för fel som orsakas av att produkten har använts i strid med instruktionerna eller av försummelse av underhåll. Vid fel i produkten täcker säljarens skadeståndsansvar endast de direkta kostnaderna för att reparera produkten. Skadan får dock inte överstiga priset för säljarens leverans.
Produkträttigheter
Säljaren äger produkt-, design- och marknadsföringsrättigheterna till sina produkter. Dessa rättigheter tillhör säljaren och köparen har inte rätt till dessa rättigheter under några omständigheter. Köparen har inte rätt att kopiera eller försöka duplicera de produkter som säljaren levererar eller att bidra till sådan verksamhet utan säljarens uttryckliga skriftliga medgivande, oavsett om produkterna är patenterade, mönsterskyddade eller på annat sätt skyddade eller inte. Köparen är ansvarig för eventuella indirekta eller direkta skador som uppstår till följd av ovannämnda verksamhet eller av bidrag till sådan verksamhet.
Produktgaranti
Säljaren garanterar produkten under en period av 12 månader från leveransdatum, om inte annat anges. Säljaren är skyldig att omedelbart, efter att ha mottagit meddelande, avhjälpa alla fel och brister i dess prestanda som uppstår under garantiperioden. Säljaren åtar sig att avhjälpa fel genom att leverera antingen nödvändiga reservdelar eller en ny produkt kostnadsfritt. Säljaren har rätt att besluta om nödvändiga åtgärder för att återställa produkten till sitt skick. Köparen är skyldig att ombesörja installation av reservdelarna, om inte annat skriftligen avtalats. Säljarens ansvar omfattar inte fel som har orsakats av normalt slitage, köparens försummelse eller försummelse av underhållsinstruktioner.
Uppsägning av avtalet
Säljaren har rätt att säga upp avtalet om Köparen väsentligt bryter mot sina avtalsförpliktelser. Om Köparen befinner sig i en sådan ekonomisk situation att det finns rimlig anledning att betvivla att Köparen kommer att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet, har Säljaren rätt att säga upp avtalet.
Om köparen inte har betalat har säljaren rätt att, istället för att häva avtalet, tillfälligt avbryta leveransen tills förfallna betalningar har erlagts eller deras betalning har överenskommits skriftligen mellan parterna. Den avtalade leveranstiden anses då ha förlängts i motsvarande grad. Vid uppsägning av avtalet på grund av ovan nämnda skäl har säljaren rätt till full ersättning för de kostnader och skador som uppstår till följd av att avtalet inte har uppfyllts.
Säljaren har rätt att häva avtalet utan ansvar för skadestånd om köpet eller leveransen tvingas avbrytas under en längre och obestämd tid på grund av force majeure.
Lösa meningsskiljaktigheter
Om en meningsskiljaktighet uppstår mellan parterna, ska en lösning sökas utifrån bestämmelserna i avtalshandlingarna och de principer som följer av dem, även när avtalshandlingarna inte ger ett direkt svar på tvisten. Tvister och meningsskiljaktigheter söks i första hand lösas genom ömsesidiga förhandlingar. Om en överenskommelse inte kan nås genom ömsesidiga förhandlingar, ska meningsskiljaktigheterna lösas genom skiljedom i enlighet med Centralhandelskammarens skiljedomsregler. Skiljedomstolens säte är Tammerfors och språket är finska. Antalet skiljemän är en. Parterna ska gemensamt utse en medlare som ska bekräftas av styrelsen eller, på begäran av en eller båda parter, begära att styrelsen utser en medlare.
Betalningsvillkor
Den allmänna betalningstiden är 7 dagar från leverans, om inte annat skriftligen avtalats. Säljaren har rätt att, på grund av avsaknad av tidigare kundrelation, köparens ekonomiska situation eller projektets art, även kräva förskottsbetalningar eller säkerheter för att säkra fordringar.
LEHTOVUORI OY - ONLINEBUTIK Leveransvillkor
Betalningsmetoder
Privatkunder kan betala sina beställningar med de betalningsmetoder som finns i varukorgen. Företagskunder kan också ansöka om fakturering genom att registrera sig som kund i en webbutik.
Betalningar med Visa, Visa Electron eller MasterCard
Paytrail Oyj (2122839-7) verkar som betalningsförmedlare i samarbete med finska banker och kreditinstitut. För betalningar som görs med Visa-, Visa Electron- eller MasterCard-kort visas Paytrail Oyj som betalningsmottagare på kortfakturan och vidarebefordrar betalningen till handlaren. Paytrail Oyj har licens som betalningsinstitut.
Paytrail Corporation, företags-ID: 2122839-7
Innova 2
Lutako-torget 7
40100 Jyväskylä
Telefon: 0207 181830
Nätbanker
Betalningsförmedlingstjänsten för nätbanksbetalningar implementeras av Paytrail Oyj (2122839-7) i samarbete med finska banker och kreditinstitut. Ur användarens perspektiv fungerar tjänsten precis som traditionella nätbetalningar.
Leveransavgift
Förpacknings- och fraktkostnader beror på produkten, mängden beställda produkter och leveransplatsen och läggs automatiskt till det totala orderbeloppet.
Leveranser
Vi skickar de beställda produkterna med post eller frakt så snart som möjligt. Normal leveranstid är 3-4 veckor från beställning, förutom i fall av force majeure. Kunden är skyldig att omedelbart efter mottagandet kontrollera fraktförpackningen och produkten för eventuella transportskador och att rapportera eventuella fel till vår kundtjänst inom 3 dagar efter mottagandet av varorna. Eventuella kommentarer gällande varornas kvalitet eller andra fel måste göras senast 8 dagar efter mottagandet av varorna. För att minimera fraktkostnaderna levereras många av produkterna omonterade.
Försäkring
Leveranser är kundens ansvar. Vi försäkrar endast leveranser på köparens begäran och bekostnad.
Produktreturpolicy och orderavbokning
Köparen måste alltid komma överens om returen med Lehtovuori Oy:s försäljningsavdelning innan retur. Om Lehtovuori Oy accepterar returen av produkten ska produkten returneras oanvänd i originalförpackningen inom 14 dagar efter mottagandet av produkten med samma transportsätt som produkten levererades till kunden (nästan utan undantag med frakt, inte per post).
En produkt som beställs, modifieras eller tillverkas enligt kundens valda färg- och materialalternativ är inte berättigad till retur och/eller avbokning när tillverkningen av produkten har påbörjats eller inköpsordern för den produkt som ska köpas in för kunden har skickats till underleverantören eller leverantören.
Köparen ansvarar helt för kostnaderna för att returnera produkten. Avsändaren ansvarar för att förpacka den returnerade produkten. Produkterna måste förpackas omsorgsfullt så att de inte skadas under transporten. Lehtovuori Oy ansvarar inte för skador på vårdslöst förpackade returer. Kostnader som uppstår på grund av ett fel från kundens sida debiteras kunden.
För begagnade produkter debiterar vi en returavgift på minst 10 % av produktens ursprungliga pris per ärende.
Åtgärda en produktdefekt
Om den levererade produkten är skadad kan du göra en felanmälan. Lehtovuori Oy förbehåller sig rätten att åtgärda felet. Baserat på felets art och kvalitet kommer felet att åtgärdas genom att en rimlig prisavdrag beviljas eller genom att en ny produkt levereras. Ersättningsbeloppet till följd av felet är högst beställningspriset. Lehtovuori Oy ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller utebliven inkomst till följd av felet.
Garanti
Vi erbjuder minst ett års garanti på alla produkter vi levererar, vilket täcker eventuella tillverknings- eller materialfel. I de fall garantitiden är längre anges detta separat i produktbroschyren och installationsanvisningarna. Garantin täcker inte skador orsakade av normalt slitage eller felaktig användning av de produkter vi levererar.
Ändringar
Vår prislista gäller tills vidare. Vi förbehåller oss rätten att revidera våra priser vid behov på grund av eventuella fluktuerande valutakurser eller ökade råvaru- eller arbetskraftskostnader. Vi förbehåller oss även rätten att göra tekniska ändringar och förbättringar av våra produkter.
Äganderätt till varor
Säljaren behåller äganderätten till varorna tills full betalning för varorna och leverans har skett.
En orderbekräftelse skickas till köparen för varje beställning.
Färgerna på produkterna på bilderna kan skilja sig från originalet. Detta beror på tekniska skäl, såsom skärmens färgspecifikationer, digital bildbehandling etc.